Paměťové hry
Obsah
  1. Zvláštnosti
  2. Recenze her pro rozvoj dětské paměti
  3. Možnosti pro dospělé
  4. Doporučení

Někomu stačí se na text podívat párkrát a už to znají nazpaměť. Jiní dokážou sedět hodiny nad knihou, ale nepamatují si ani slovo, a pak si dlouho vzpomínají, kam ji naposledy položili. Ve zvláštnostech lidské paměti mají specialisté stále nejasnosti, mnoho nebylo prozkoumáno, a proto nevysvětlitelné. A pokud si s námi naše paměť hraje své hry, proč jí nedat důstojnou odpověď? V tomto článku vám prozradíme, které hry přispívají k rozvoji naší paměti.

Zvláštnosti

Náš mozek, stejně jako naše tělo, potřebuje neustálý trénink. Včetně fyzické aktivity. Cvičení v tělocvičně však ke zlepšení paměti nestačí. Mozek, stejně jako tělo, se musí neustále udržovat v dobré kondici. Pro zlepšení jeho práce a zlepšení paměťových mechanismů se používají speciální hry, které se tak nazývají - pro rozvoj paměti. Existuje mnoho - od šachů známých od starověku až po populární na konci minulého století «Monopol».

Dobré jsou i křížovky, hádanky, sudoku. Na internetu je také spousta vzdělávacích nabídek na online platformách pro děti i dospělé. Navíc existuje celek řada programů určených speciálně pro rozvoj paměti... Patří mezi ně počítací říkanky, které každý z nás zná od dětství, a moderní nápady, na kterých zpracovali specialisté pomocí metod matematického programování.

V této odrůdě nezapomeňte na obvyklé nástroje pro rozvoj paměti. Jako knihy, například. Po přečtení toho či onoho díla určitě se podělte o své dojmy z toho, co jste četli. A to po zavření knihy a také po chvíli.Totéž platí pro sledované filmy, kreslené filmy a tak dále.

Zvláštnosti logických her pro zlepšení a rozvoj paměti spočívají v mechanismu jejich působení. Většina je zaměřena na rozvoj a zlepšení dlouhodobé paměti. Ve hře se fáze fixace obrázků vyskytují nenápadně, jakoby samy od sebe. To poskytuje dlouhodobý účinek.

Neustálé trénování paměťových mechanismů založené na vytváření nápaditých a logických souvislostí zajišťuje, že paměť neselhává, ani když začnou změny související s věkem.

Recenze her pro rozvoj dětské paměti

Existuje mnoho her, které přispívají k rozvoji paměti. Můžete ji trénovat jak ve speciálních hodinách na didaktických materiálech za pomoci učitele či rodičů, tak pomocí nejrůznějších logických či intelektuálních počítačových her. Mozek svého dítěte můžete procvičit například tak, že se s ním pustíte do hry na zapamatování slov.

Jednou z možností je hra, ve které je potřeba splnit další úkol – pokračovat ve větě „Šli jsme do obchodu a nakoupili tam...“. Pak řeknou název jednoho nákupu. Například maminka říká slovo "chléb". Dítě potřebuje pojmenovat jak „chléb“, tak ještě jeden další nákup, například „hračka“. Maminka už uvádí obojí a přidává ještě jeden produkt, například "míč". Seznam se neustále rozrůstá a účastník hry musí vyjmenovat veškeré dříve jmenované zboží. Poražený je ten, kdo udělá chybu v pořadí.

Další variace této hry má skutečné aplikace. Pošlete své dítě na nákup. Pro začátek mu nechte zapamatovat si seznam dvou nebo tří položek a poté zvyšte „košík“. To je užitečné jak pro paměť, tak pro slovní zásobu. Náprstky, rozšířené koncem 90. let, jsou nejen způsobem obohacení cheaterů, ale také velmi užitečnou věcí pro rozvoj paměti. Vezměte několik plastových kelímků, pod jedním z nich před očima dítěte skryjte světlou malou hračku nebo knoflík a poté kelímky zamíchejte, aniž byste je zvedli. Požádejte dítě, aby si zapamatovalo, kde je „poklad“.

A tady je další míčová hra na zapamatování jmen: klepání míče na podlahu se slovy "Pamatuji si pět jmen dívek (chlapců) - Liza - jedna, Tatiana - dvě", úkolem každého dalšího účastníka je pojmenovat jména, která předtím vyslovili předchozí hráči, než se objeví s jeho vlastním jménem.

Není žádným tajemstvím, že děti si chtějí vše osahat vlastníma rukama, tak proč toho nevyužít pro rozvoj hmatové paměti... Na jeden povrch můžete například umístit kousky z různých materiálů, vlas, vlnu, plast, dřevo a tak dále. Následným úkolem dítěte je hmatem určit, o jaký materiál se jedná, a pojmenovat jej. Každá hra je zaměřena jak na rozvoj paměti obecně, tak na její jednotlivé typy zvláště.

Smyslová paměť

Poslední popsaná hra je docela vhodná pro rozvoj smyslové paměti, která funguje na ozvěny smyslů. Přijaté informace jsou často uloženy na krátkou dobu a brzy jsou nahrazeny jinými. Požádejte své dítě, aby častěji popisovalo své pocity, ať je to příběh o výletu do parku, školky, školy.

To je velmi důležité nejen pro utváření smyslové paměti, ale také pro rozšíření obzorů a slovní zásoby.

Sluchový

Pro jeho vývoj je jednou z nejúčinnějších metod vytváření různých atmosfér pomocí zvuků. Nahrajte si na diktafon nebo si stáhněte do počítače či telefonu různé zvuky přírody, aut, letadel, zvířat. Vysvětlete dítěti, co to znamená a odkud ten či onen zvuk pochází, udělejte to hravou formou a poté si nahrávku pusťte. Úkolem dítěte je uhodnout, kdo nebo co vydává ten či onen zvuk.

Vizuální

Aby se dítě naučilo zapamatovat si barvy, obrázky, písmena a čísla, existují také různé hry. Posbírejte na jednu velkou hromadu všechna tlačítka a mozaiky, které jsou v domě. Dětský úkol rozebrat tuto odrůdu podle barev... Názvy barev se tak budou dobře pamatovat a rozvinou se jemné motorické dovednosti a podle toho se bude rozvíjet řeč. Cvičení k zapamatování obrázků a jejich sekvencí trénují všímavost.

Motor

Pomáhá dítěti rozvíjet koordinaci, což znamená být pohyblivější a obratnější. K jejímu zdokonalení je vhodné následující cvičení připomínající malou hodinu tělesné výchovy. Ukažte pohyby a požádejte své dítě, aby je opakovalo. Můžete hrát "Krokodýly", podstata hry se scvrkává na skutečnost, že musíte ukázat předmět nebo zvíře gesty, aniž byste vydali zvuk. Zbytek hráčů musí hádat, koho přesně nebo co dítě ukazuje.

Tyto hry se nejlépe hrají venku. To bude mít dvojí užitek.

Emocionální

Je to vzpomínka na pocity - radost, smutek, štěstí, smutek, strach, smutek a další emoce... Proto je pro jeho rozvoj nutné využívat nejen hry, ale také projevovat při komunikaci s dítětem co nejvíce empatie. Říkejte mu hezká slova, chvalte, povzbuzujte, mluvte o tom, jak ho máte rádi, a rozdávejte tak pocit radosti.

To je však nutné i pro dospělé. Ostatně právě osamělost a nedostatek pozornosti ostatních často způsobují problémy s pamětí. A k jejich vyřešení se můžete uchýlit i ke hrám speciálně k tomu určeným.

Možnosti pro dospělé

V první řadě jsou to deskové hry. Dáma, šachy, domino, vrhcáby donutí váš mozek pracovat. Během hry budete nejen přemýšlet nad tahy, ale také pečlivě sledovat počínání soupeře. Rozvoj paměti usnadní zapamatování předmětů umístěných na herním plánu.

Poslouží i karetní hry. Poker a preference jsou vynikající možnosti, které vás nutí nejen logicky myslet, ale také řešit psychologické problémy. Učí soustředit pozornost, ovládat emoce. A nezoufejte, pokud stále nemůžete ve hře najít soupeře. Všechny tyto a mnohé další hry rozvíjející paměť lze hrát virtuálně. Takových nabídek je na internetu spousta.

Existuje také možnost, která nevyžaduje spoluhráče. Zkuste v duchu obracet slova dozadu.... Nejprve vyzkoušejte krátké, například „tráva“, v tomto případě by to mělo být „avart“.

Dělejte úkoly těžší každý den. Hlavní je nebýt líný.

Doporučení

Lenost jako fenomén musí být ze svého života vyloučena, stejně jako jiné zlozvyky. Pití alkoholu, kouření má škodlivý vliv nejen na tělo jako celek, ale zejména na paměť. Musíte spát alespoň 8-9 hodin denně. Zvláštní pozornost věnujte jídlu. Zařaďte do svého denního jídelníčku alespoň pár z desítek „kouzelných“ potravin, které pomáhají uchovávat paměť.

Zde je jejich malý seznam.

• Semena a ořechy... Jsou bohaté na vitamíny skupiny A, B, E, dále na mastné kyseliny, aminokyseliny a éterické oleje.
  • Tučné ryby (makrela, tuňák, losos, sleď). Obsahuje velmi zdravé mastné kyseliny, zejména Omega-3. A další mořské plody, dokonce i mořské řasy, mají vysoký obsah zinku, fosforu, hořčíku a jódu, které jsou prospěšné pro rozvoj mozku a trénink paměti.
  • Sušené ovoce (zejména sušené meruňky). Obsahují železo a vitamín C, které stimulují mozek.
  • Granátová jablka a brusinky... Jsou užitečné nejen pro cévy, ale i pro celý organismus. Jsou to zásobárny antioxidantů, které zase velmi úspěšně bojují s volnými radikály.
  • Mléko... Je bohatý na vitamín B12, který rozvíjí schopnost lépe si pamatovat informace.
  • Špenát, salát, brokolice a růžičková kapusta. Jsou proslulé svým bohatým složením, zejména obsahují hodně kyseliny listové, železa, dále vitaminy C, E, K a také karotenoidy, díky těmto prvkům se zlepšuje metabolismus mozkových buněk.
  • fazole. Obsahují minerály, bílkoviny, vlákninu a vitamíny, které dodávají mozku energii.

Seznam pokračuje: je tam olivový olej, hovězí játra, ústřice, borůvky, ostružiny a borůvky, citron a jablka, med, zelený čaj, kakao a hořká čokoláda, rozmarýn a dokonce i česnek, který zrychluje krevní oběh, a tím pomáhá mozku. včas dostat kyslík a pracovat rychleji.

Osvoboďte svůj mozek od negativních myšlenek. Více chodit, komunikovat s lidmi, kteří jsou vám příjemní, navštěvovat zájmové kluby, muzea, výstavy a divadla... A určitě do svého denního programu zařaďte alespoň krátké hodiny tělesné výchovy, nebo se prostě více projděte. Pro mnohé je vhodné i běhání. Než se však zapojíte do jakékoli fyzické aktivity, nezapomeňte se poradit se svým lékařem. Pouze on může určit fyzickou aktivitu, kterou máte k dispozici.

Mimochodem, o každodenní rutině. Její odborníci také doporučují čas od času změnit, stejně jako oblíbené trasy. Zkuste dojít na zastávku MHD ne obvyklým způsobem, ale po nové silnici. A obecně se více procházejte na čerstvém vzduchu, abyste zlepšili mozkovou cirkulaci.

Dodržování takových jednoduchých doporučení, nebo alespoň některých z nich, pomůže zlepšit paměť, obnovit to, co bylo ztraceno.